Ieguldījumu Fondi ABC
Zaļmaldināšana: Kas tas ir un kā no tā izvairīties
Pieaugot pieprasījumam pēc ilgtspējīgiem un ētiskiem ieguldījumiem, ir izplatījusies arī maldinoša prakse, ko dēvē par “Zaļmaldināšanu”. Ar šo terminu apzīmē patērētāju un investoru maldināšanu, liekot tiem noticēt, ka uzņēmums vai produkts ir videi draudzīgāks vai ilgtspējīgāks, nekā tas ir patiesībā. Ieguldījumu pasaulē “zaļā” viltota informācija var mazināt uzticēšanos, kropļot tirgu un galu galā kavēt patiesus centienus veicināt ilgtspējību. Izpratne par to, kas ir “Zaļmaldināšana”, kā tā izpaužas un kā no tās izvairīties, ir būtiska ikvienam, kas vēlas pieņemt apzinātus un atbildīgus lēmumus par ieguldījumiem.
Kas ir “Zaļmaldināšana”?
“Zaļmaldināšana” notiek, ja uzņēmums pārspīlē vai nepatiesi apgalvo, ka tā produkti, pakalpojumi vai politika ir labvēlīgi videi. Būtībā tas ir mārketinga triks, kura mērķis ir gūt peļņu no pieaugošās intereses par ilgtspēju, neveicot būtiskas izmaiņas uzņēmējdarbības praksē. Dažos gadījumos uzņēmumi var uzsvērt maznozīmīgus vai nebūtiskus videi draudzīgus savas darbības aspektus, ignorējot vai nenovērtējot nozīmīgu negatīvu ietekmi uz vidi.
“Zaļmaldināšana” veidi var būt dažādi, tostarp šādi:
– neskaidri apgalvojumi: Izmantojot neskaidrus terminus, piemēram, “videi draudzīgs”, “zaļš” vai “dabisks”, nesniedzot skaidrus, pārbaudāmus pierādījumus, kas pamatotu šos apgalvojumus.
– Selektīvā informācijas atklāšana: Produkta vai pakalpojuma videi labvēlīgu aspektu popularizēšana, vienlaikus noklusējot informāciju par tā kaitīgo ietekmi.
– Maldinošas etiķetes: Uzrāda sertifikātus vai marķējumus, kas norāda uz ilgtspēju, bet ir vai nu pašu radīti, vai nav neatkarīgi pārbaudīti, vai arī nav saistīti ar produktu.
– Pārspīlēta ietekme: Bieži vien, koncentrējoties uz vienu nelielu produkta dzīves cikla aspektu, tiek apgalvots, ka produktam vai pakalpojumam ir lielāks ieguvums videi, nekā tas ir patiesībā.
Zaļmaldināšanas sekas
Zaļmaldināšanai ir vairākas negatīvas sekas gan patērētājiem, gan plašākiem centieniem veicināt ilgtspējību:
– uzticības mazināšanās: Ja investori vai patērētāji atklāj, ka uzņēmums ir veicis “Zaļmaldināšanu”, tas var izraisīt uzticības zudumu ne tikai šim uzņēmumam, bet arī citiem uzņēmumiem, kas patiesi cenšas panākt ilgtspēju. Šāda uzticības mazināšanās var apgrūtināt patiesi ilgtspējīgu uzņēmumu izcelšanos.
Izkropļoti tirgi: Zaļmaldināšana var radīt nevienlīdzīgus konkurences apstākļus, kad uzņēmumi, kas iesaistās maldinošā praksē, tiek atalgoti uz to uzņēmumu rēķina, kuri iegulda patiesos ilgtspējības centienos. Tas izkropļo tirgus signālus un var atturēt uzņēmumus no reālu vides uzlabojumu veikšanas.
– nepietiekami ilgtspējības mērķi: Novirzot uzmanību un resursus no patiesas ilgtspējīgas prakses, “Zaļmaldināšana” var palēnināt progresu plašāku vides un sociālo mērķu sasniegšanā.
Kā atpazīt un izvairīties no “Zaļmaldināšanas”
Lai pasargātu sevi no “Zaļmaldināšanas”, ir svarīgi izturēties pret apgalvojumiem par ilgtspējību ar veselīgu skepsi un veikt rūpīgu padziļinātu pārbaudi. Šeit ir dažas stratēģijas, kas palīdzēs jums atpazīt un izvairīties no “Zaļmaldināšanas”:
Uzdodiet jautājumus
– Ja uzņēmums apgalvo, ka tā ilgtspēja ir pārāk laba, lai tā būtu patiesība, nevilcinieties jautāt vairāk informācijas. Uzņēmumi, kas patiesi ir apņēmušies nodrošināt ilgtspējību, vēlēsies un spēs sniegt sīkāku informāciju un pierādījumus, lai pamatotu savus apgalvojumus.
Secinājums
Zaļmaldināšana ir arvien lielāka problēma ilgtspējīgu ieguldījumu pasaulē, jo tā var maldināt patērētājus un investorus, kropļot tirgu un palēnināt virzību uz ilgtspējīgāku nākotni. Izprotot, kas ir “Zaļmaldināšana” un kā to atpazīt, jūs varat pieņemt pamatotākus lēmumus un atbalstīt uzņēmumus, kas patiešām ir apņēmušies uzņemties vides un sociālo atbildību.
Tā kā ilgtspējība turpina veidot investīciju nākotni, modrība pret “Zaļmaldināšanu” būs galvenais, lai nodrošinātu, ka jūsu ieguldījumi atbilst jūsu vērtībām un veicina pozitīvas pārmaiņas.
Pievērsiet uzmanību konkrētībai un pārredzamībai
– piesargieties no neskaidriem vai vispārīgiem apgalvojumiem, piemēram, “videi draudzīgs” vai “pilnīgi dabīgs”.
Tā vietā meklējiet konkrētu informāciju par to, kas produktu vai pakalpojumu padara ilgtspējīgu.
Uzņēmumiem jābūt pārredzamiem attiecībā uz savu praksi un jāsniedz detalizēti paskaidrojumi par ilgtspējības centieniem.
Pārbaudiet sertifikātus un etiķetes
– ne visas vides etiķetes ir vienādas.
Meklējiet sertifikātus, ko izsniegušas cienījamas trešās puses organizācijas, kurām ir stingri ilgtspējības kritēriji.
Kā piemēru var minēt tādus sertifikātus kā Fair Trade, USDA Organic, Energy Star un LEED (Leadership in Energy and Environmental Design).
Uzmanīgi izturieties pret marķējumiem, kuriem nav skaidru standartu vai kurus ir izveidojuši paši uzņēmumi.
Izpētiet visu
– apsveriet visu produkta vai pakalpojuma dzīves ciklu, sākot no ražošanas un lietošanas līdz pat utilizācijai.
Uzņēmums var izcelt kāda darbības aspekta labvēlīgo ietekmi uz vidi, vienlaikus ignorējot būtisku negatīvu ietekmi citur.
Piemēram, ražojums, kas izgatavots no otrreizēji pārstrādātiem materiāliem, var radīt lielu oglekļa dioksīda emisiju, jo ražošanas procesi ir energoietilpīgi.
Izpētiet uzņēmuma vispārējo ESG sniegumu
– izpētiet uzņēmuma plašāku vides, sociālo un pārvaldības (ESG) praksi.
Uzņēmumiem, kas patiesi ir apņēmušies ievērot ilgtspējas principus, būs visaptveroša ESG politika, konsekventa pārskatu sniegšana un pozitīva ietekme.
Pārskatiet ilgtspējības ziņojumus, ESG reitingus un ziņas par uzņēmuma praksi, lai gūtu pilnīgāku priekšstatu.
Skeptiski izturieties pret “zaļo” produktu līnijām, ko piedāvā neilgtspējīgi uzņēmumi
– daži uzņēmumi rada “zaļo” produktu līnijas, bet to kopējā uzņēmējdarbības prakse joprojām nav ilgtspējīga.
Šādas produktu līnijas var būt zaļās reklāmas veids, ja tās tiek izmantotas, lai novērstu uzmanību no uzņēmuma plašākas ietekmes uz vidi vai sociālajiem aspektiem.
Uzzināt vairāk par ieguldīšanu Hanseatic ieguldījumu fondā